Společnost Boeing má velký zájem prodat Indonésii své letouny F-15EX a učinila Jakartě v tomto směru atraktivní nabídku. Nicméně nakonec není jisté, zda Indonésie dá k nákupu zelenou.
Americké firmy mají dlouhodobý zájem obchodovat s Indonésií. V souvislosti s touto zemí se nějaký čas hovořilo o možné akvizici stíhačů F-35, respektive F-16 ve verzi Block 70/72. Indonésie modernizuje své zastaralé letectvo a svou pozornost upírá jak k Rusku i USA. Možno říct, že Indonésie lavíruje mezi Ruskem a USA. Další zemí, kam se obracela Indonésie, byla také Francie. V roce 2022 podepsal stát v jihovýchodní Asii dohodu o akvizici 42 stíhaček Dassault Rafale a učinil podstatný krok k modernizaci svých vzdušných sil. První dodávku očekává Jakarta na začátku roku 2026. Tím však akvizice nekončí.
Porazí Boeing Rusy?
Je třeba říct, že pozornost se soustřeďuje v současné době více na USA. Nyní se posledních několik let specializované weby věnují právě potenciálnímu nákupu amerických letounů F-15ID. Společnost Boeing projevila velký zájem, aby si Jakarta pořídila jejich letouny F-15ID, čili exportní indonéskou verzi stroje F-15EX. V únoru 2022 schválilo americké ministerstvo zahraničí prodej až 36 bojových letounů F-15ID a přidruženého vybavení Indonésii prostřednictvím osvědčeného programu Foreign Military Sale (FMS).
V srpnu 2023 podepsal Boeing a indonéská vláda memorandum o porozumění na nákup 24 těchto stíhačů. Jak píše server Eurasiantimes.com, učinil Boeing nyní indonéské straně zajímavou nabídku. Pokud se Jakarta definitivně rozhodne nakoupit stíhače, Boeing bude vyrábět 85% letadel lokálně, tedy v Indonésii. Závazek učinila prezidentka Boeingu pro jihovýchodní Asii Penny Burttová v polovině dubna tohoto roku.
Podpora domácího průmyslu Indonésie
Americká firma chce, aby se místní podniky aktivně zapojily do dodavatelského řetězce, výcviku, údržby, oprav a provozu strojů. Krok Boeingu odráží širší změny v globálním obranném průmyslu, kdy státy, které nakupují vojenský materiál, čím dál více vyžadují transfery technologií a závazek místní výroby jako předpokladu pro miliardové kontrakty.
Nabídka je tak jistě zajímavá, Boeing však musí počítat s tím, že rozpočtové zdroje Indonésie jsou omezené. Celkový nákup totiž vychází zhruba na 14 mld. dolarů a to je pro Jakartu nebývale vysoká částka. Když si srovnáme již zmíněný nákup strojů Rafale, ten vychází na 8,1 mld. dolarů, „americká akvizice“ je tedy téměř dvojnásobná.
Indonésii však může zejména limitovat finanční angažovanost v projektu jihokorejské stíhačky KF-21, na níž Jakarta participuje, a pro kterou byl mimo jiné zásadní transfer technologie. Ekonomické potíže Indonésie spojené s dopady Covidu-19 a 25% poklesem exportu nicméně narušily schopnost země dostát svým finančním závazkům v rámci tohoto významného projektu.
Suchoj čeká v pozadí
Pokud by nakonec Boeing ve svých snahách s F-15EX neuspěl, na stole je stále nabídka ruských letounů Su-35, jež je znatelně levnější, a kterou dlouhodobě tlačí Moskva. V lednu 2025 ruský velvyslanec v Indonésii Sergej Tolčenov prohlásil, že nabídka Moskvy je aktuální a je možné o ní jednat. Hodnota kontraktu činí 1,1 mld. dolarů a pro Indonésii by představovala levnější, ale z hlediska kontinuální modernizace západním směrem krokem zpět. Jakarta také už před časem ruské letouny odmítla, s čímž se Rusko smiřuje jen nerado.
Problematická smlouva má své peripetie. Byla v roce 2018 podepsána na 11 letounů Su-35, ale o dva roky později zastavena právě pod vlivem výše zmíněných událostí, navíc USA přidaly výhrůžku, že jestli bude kontrakt s Rusy naplněn, uvalí Washington na Jakartu sankce podle zákona CAATSA. (The Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act).
Uvidíme, zda si Indonésie F-15EX vzhledem k existujícím okolnostem pořídí. Pokud ano, bude to zřejmě ve chvíli, až se indonéská ekonomika zotaví a bude připravena na umořování vysokých finančních částek, respektive splátek.
Zdroj: Eurasiantimes.com
Autor/Licence fotografie: U.S. Air Force photo by Alejandro Peña, Public Domain